Eurovision Song Contest 2014

Det här är ett märkligt år, med övermåttan skräniga låtar blandat med stilla ballader med ganska lite däremellan. När jag lyssnade på låtarna första gången, så fick jag segervibbar av Armenien, vilket är lite märkligt eftersom den är ganska entonig, men den har något visst som är svårt att sätta fingret på. Den satte jag en tia på, för att vara trogen min originalinstinkt, något som jag lärt mig att jag ska... Men nu har det blandat sig i politik på en lite högre nivå än de senaste decennierna, genom Österrikes bidrag. Transvestiter ser man ju titt som tätt, men en med skägg, det rör upp ganska djupa känslor. Flera länder i öst har velat bojkotta detta nummer, och även om jag faktiskt inte tycker att låten är särskilt speciell, så satte jag min tjuga på den eftersom jag tror att många röstar på Conchita Wurst bara för att knäppa ryssarna på näsan. Så, trettio kronor är satsade i år. Förra året satte jag en solklar hundring på Danmark, men som sagt, i år är det andra vindar som blåser.
Sverige har allra lägst odds hos Svenska Spel, och det är klart att jag blir glad om Sanna vinner, men jag tror inte hon gör det. Topp åtta.
En annan låt som till min förvåning både gick vidare och har tredje lägsta odds med fem gånger pengarna är Nederländernas "Calm after the storm", som jag föll pladask för redan första genomlyssningen, och den gick på repeat en lång stund. Jag trodde faktiskt att den var för "bra" för att gå vidare, men jag underskattade folks smak. Mitt i allt skrän och emotionella ballader sticker den ut, som ett helt underbart lugn. Jag önskar att den hade kommit lite tidigare än som låt nummer 24 av 26, gärna mitt i smeten av skräniga Polen och Grekland, men det är bättre att den kommer sent än tidigt! Törs jag gissa på topp fem? Ja, det gör jag!
Två låtar som jag saknar i finalen är Lettland, med den otroligt charmiga "Cake to bake" och Irlands "Heartbeat". Vid sidan av Nederländerna har jag haft Irland som personlig favorit - ända tills jag såg ett liveframträdande på youtube... Då började jag oroa mig, och den oron visade sig befogad i semifinalen. De har överstylat den stackars 23åringen så att hon ser ut som en ledsen 45åring som skule vilja vara 23, hon står nästan still, två dansanta pojkar skuttar omkring i någon bisarr riverdanceparodi, det smyger runt lite musiker med bodhrán och fiol, och körtjejerna står på en liten avsats och svänger taktfast med armarna à la åttiotal. Och rösten höll inte som den skulle. Annars är det verkligen inget fel på låten!
 
Jag vill att Nederländerna ska vinna.
Det vore kul om Sverige vann.
Armenien hade vunnit om inte Österrikes sångerska varit en skäggig transa.
Österrike vinner på ren politik.
 
That´s the thoughts of the Uppsala soffhörn jury.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0