Endes



På Soldattorpets dag i mitten av september spelade två medlemmar ur folkmusikgruppen Endes. En av låtarna kände jag igen, den har jag själv spelat vid något tillfälle vilket jag berättade för dem när de kom och fick fika av mig (jag hjälpte till med kaffeserveringen). Vi pratade lite om musicerande, och när jag sade att jag är bra på att spela blockflöjt, och har ganska lätt för gehör, så tyckte han att det lät så kaxigt (på ett positivt sätt) att han bjöd in mig att provspela med dem.

Jobb, resa och förkylning försenade mötet, men ikväll åkte jag dit med min sopran och min alt. Tillsammans med tre nyckelharpspelare och en gitarrist, som liksom jag var helt ny, spelade vi en massa uppländska låtar och jag fick stå upp till bevis. Några få kunde jag, några få lärde jag mig, de flesta hängde jag ändå med i harmonimässigt men några få fick jag inget grepp alls om. Just ikväll spelade de mest för skojs skull, "Ska vi ta den här! - Den här då! - Hur gick den där nu igen?" Om de övar inför en spelning, eller spelar en ny låt, så går de igenom låtarna lite grundligare vilket skulle gynna även mig. Att uppfatta melodistämman när tre nyckelharpor spelar samtidigt, i stämmor med lite borduner och allt vad det är, och samtidigt som en gitarr försöker hitta rätt ackord, blev till slut överkurs även för kaxiga mig. Två och en halv timme var bra mastigt på det här sättet, men det var roligt och jag tänker absolut vara med igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0